VERZENDOPTIES ALS SUCCESFACTOR
Wist je dat door slim gebruik te maken van de verzendopties je een succesfactor kunt creëren voor jouw webshop? Als je alles goed uitdenkt, verschillende opties aanbied en monitort dan kun je veel leren en optimale aanpassingen maken waarmee jij je klanten kan binden aan jouw webshop. Hoe beter je voldoet aan de behoefte van je klant, hoe groter de kans is dat ze een eerste keer bij je kopen, maar ook dat ze bij jou blijven kopen. Een fijn bestelproces met verzendopties die aansluiten bij de wensen van je klant zorgen voor meer klanttevredenheid en daarmee ook positieve online reviews. In dit artikel delen we de verschillende beschikbare verzendopties en delen we tips om de juiste keuzes te maken.
VERZENDING VAN PAKKETTEN
Voor de verzending van je pakketten is het verstandig om een flexibele verzendpartij te kiezen welke geautomatiseerd werkt. In Nederland zijn er verschillende vervoerders die contracten aanbieden met hierin verschillende verzendopties. Ze hebben allemaal hun eigen specialismen waarmee zij zich profileren op de markt en aan de hand van jouw assortiment kun jij zelf beslissen welke het beste bij jouw webshop past.
Een aantal specialismen waarmee vervoerders zich onderscheiden zijn:
De bekendste vervoerders in Nederland zijn Post NL, DHL, UPS, GLS en DPD (link toevoegen). Daarnaast kun je ook gebruik maken van fulfilment bedrijven, deze logistieke tak wordt steeds populairder binnen Nederland. Fulfilment omvat het volledige proces van het beheren en afhandelen van online bestellingen van een webshop. Dit begint bij de opslag van producten in hun magazijn (warehousing). Wanneer een klant een bestelling plaatst, zorgen zij voor het verzamelen, verpakken en verzenden van de bestellingen. Ook verzorgen zij de retourzendingen en bieden klantensupport.
Fulfilment serviceproviders zoals Axell Logistics helpt jouw webshop efficiënt te werken door logistieke taken uit handen te nemen, zodat jij je kunt concentreren op de groei van jouw bedrijf. Meer weten? Het team van Axell Logistics (LINK TOEVOEGEN) staat voor je klaar om de mogelijkheden te bespreken.
SAMENWERKEN MET MEERDERE VERVOERDERS
Het feit dat vervoerders tegenwoordig zoveel verschillende specialismen aanbieden toont aan dat elke klant een andere behoefte heeft. De klant ziet meerdere en flexibele bezorgopties zoals same day delivery en tijdvakkeuze, milieuvriendelijke bezorgopties of de mogelijkheid tot levering bij een parcelshop niet meer als luxe maar als de nieuwe standaard. Het is daarom verstandig om met meerdere vervoerders samen te werken. Ook al is het makkelijker om met één vervoerder samen te werken, omdat je dan alleen maar rekening hoeft te houden met één boekingssysteem, één track & trace-systeem en één klantenservice. Je onderscheid echt ten opzichte van andere webshops omdat je met de verschillende verzendmogelijkheden ervoor zorgt dat de efficiëntie en flexibiliteit in je verzendproces vergroot wordt. Je bent je concurrent hiermee duidelijk een stapje voor.
Het samenwerken met meerdere vervoerders zorgt er ook voor dat je jouw risico verkleint. Mocht er iets misgaan bij één van de vervoerders, denk aan een storing in het transportproces of iets dergelijks, dan kun jij op dat moment snel overschakelen naar een andere vervoerder. Je wilt uiteraard geen 'nee' verkopen, maar de klant bevestigen dat het inderdaad een verstandige keuze was om bij jouw webshop te bestellen. Klantvertrouwen en leverbetrouwbaarheid is key als je een terugkerende klantenkring wilt opbouwen.
Wanneer je je gaat verdiepen in de productportfolio van de verschillende vervoerders dan zul je zien dat het versturen van een pakket bij vervoerder A waarschijnlijk in prijs verschilt met vervoerder B. Het zal dan vaak om een klein verschil gaan. Wanneer je met meerdere vervoerders gaat samenwerken, dan kun je een productportfolio kiezen dat het beste bij jouw webshop en jouw klanten past. Sommige vervoerders rekenen geen extra toeslagen wanneer de afmetingen van je pakket afwijkend zijn of wanneer je een pakket verzekerd wilt versturen. Dit kan enorm in de kosten schelen. Ook kun je, indien je voldoende pakketen verstuurd, over de tarieven onderhandelen. Neem vooral contact op met een aan jou toegewezen klantmanager, deze kan vaak meer voor jou betekenen dan iemand van de klantenservice. Een klantmanager wordt immers aangesteld om jou te behouden.
HET RETOURPROCES
Bij het kiezen van verschillende vervoerders moet je je altijd afvragen wat de behoefte is van jouw klant. Zo is een eenvoudig retourproces een belangrijk onderdeel. Als de klant ontevreden is over een product en deze wilt retourneren dan is het fijn als de retourprocedure duidelijk is. Zet de retourprocedure altijd op je website en voeg bij de bestelling nog een toelichting op het retourproces toe. Wanneer een product van een bepaalde grootte of gewicht is dan kan het voor je klant heel fijn zijn als deze bij de klant opgehaald wordt. Een goed en makkelijk retourproces kan een doorslaggevende factor zijn in het wel of niet bestellen bij een webshop. Een positieve ervaring hierin zal ervoor zorgen dat een klant terugkomt, ook al waren ze niet direct tevreden met hun aankoop. Ook kan het zorgen voor positieve reviews.
Ben jij op zoek naar fulfilment partner die de volledige afhandeling van jouw bestellingen uitvoert? Vraag dan vandaag een vrijblijvende offerte aan bij CB, Bleckmann, Active Ants, Pakjesfabriek of Monta.
GRATIS VERZENDEN
Het aanbieden van gratis verzending kan een krachtige marketingstrategie zijn om klanten aan te trekken en daarmee je verkopen te verhogen. Veel klanten geven de voorkeur aan webshops die gratis verzending aanbieden, zelfs als de prijs van het product iets hoger is. Ook kun je ervoor kiezen om gratis te verzenden vanaf een bepaald bedrag. Dit resulteert vaak in een extra aankoop door de klant. Zorg er altijd voor dat de kosten van gratis verzending meegenomen worden in je prijsstrategie, jouw bedrijfsmodel moet natuurlijk wel winstgevend blijven.
Bij het kiezen van vervoerders kijk je niet alleen naar wat de verschillende vervoerders te bieden hebben. Je kijkt vooral ook naar je doelgroep. Verdiep jezelf in hun behoefte, denk aan levensstijl, leeftijd en demografie. Zorg dat je flexibel bent in je leveringsopties, experimenteer met verschillende verzendopties en analyseer de resultaten en vooral ook de feedback die je van je klanten krijgt.
Tip: Vraag altijd offertes aan bij meerdere aanbieders. Kleine prijsverschillen kunnen bij grote hoeveelheden zorgen voor grote verschillen.
Alle rechten voorbehouden © 2024 Aftrekposten voor ondernemers